Web Analytics Made Easy - Statcounter

ردپای خانوادگی یک سودجود در بازار نشر این روزها حساسیت‌برانگیز شده است، شبکه‌ای از سودجویان در قالب چند انتشاراتی به جان نشر افتاده‌اند.

به گزارش قدس آنلاین،‌ دیری نگذشته است از زمانی که یک بازار زیرزمینی وسیع از کتاب در کشور کشف شد و تمامی معادلات کتاب و کتابخوانی را بر هم ریخت،‌ بازاری که گردش مالی سالیانه بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان را با سوداگرانش رقم می‌زد و تلاش‌های ناشران برای فروش آثارشان را به تاراج می‌داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رشد قارچ‌گونه دستفروشان کتاب که در بساطشان انواع و اقسام کتاب‌های غیر مجوزدار و آن ور آبی به وفور مشاهده می‌شود، خود دلیل گویایی برای وضعیتی است که بنام قاچاق کتاب در کشور وجود دارد.

نهادهای نظارتی نیز هراز چندگاهی انبار و چاپخانه‌ای مملو از این کتاب‌ها کشف و ضبط می‌کنند، بدون اینکه برخورد قاطعی با توزیع‌کنندگان بزرگ و خرد این ماجرا که همان قاچاقچیان و دستفروشانی که موریانه‌وار در رگ و پی پایتخت و استان‌های همجوار آن تنیده‌اند، انجام دهند. 

وزارت ارشاد نهادهای دیگری همچون شهرداری تهران و شورای شهر را مسئول می‌داند و شورای شهر و شهرداری نیز نهادهای قضایی را. اگر هم اقدامی بوده موقت و در حد جمع‌آوری چند هفته‌ای وگرنه بساط دستفروشان مسموم مقابل کتابفروشان باز است و اتفاقاً مشتریان این روزهای کتاب، ترجیح می‌دهند از آنها خریداری کنند.

اما در کنار بساط‌های خیابانی،‌ بازارهای دیگری همچون نمایشگاه‌های ۵۰ درصد تخفیف خیابانی و حالا نمایشگاه‌های کتاب  پلتفرم‌ها نیز عرصه را به ناشران تنگ کرده است؛ نمایشگاه‌هایی که یا مملو از کتاب‌های قاچاق هستند و یا کتاب‌سازها در آن‌ جولان می‌دهند.

کتاب‌هایی که توسط ناشران مجوز دارد از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر می‌شوند و در اصل همان کپی‌شده کتاب‌های پرفروش ناشران و مولفان و مترجمان است که به نامی غیر از خودشان دوباره منتشر شده‌اند.

بنا به گفته فعالان صنف نشر؛ کتاب‌سازی‌ها امروز بیش از هر چیز دیگر حتی قاچاق کتاب بلای جان صنعت نشر شده است؛ در این میان برخی پلتفرم‌های مجازی نیز فرصت را غنیمت شمرده و اقدام به برپایی نمایشگاه کتاب کرده‌اند؛ نمایشگاهی که بیشترین فروشش متعلق به همین جاعلان نشر بوده است.

محمدعلی جعفریه، مدیر انتشارات ثالث، در این‌باره به تسنیم می‌گوید:‌ در ماجرای کتاب‌سازی‌ها نیز به مانند قاچاق کتابی برخی افراد خانوادگی و حتی فامیلی اقدام کرده‌اند. فردی به نام «الف» یک انتشاراتی به ثبت رسانده و در کنار آن ۱۵۰ مجوز نشر دیگر برای اقوام خود در استان‌های مختلف کشور دریافت کرده است. در این انتشاراتی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار می‌کند،‌ عناوین پرفروش هر ناشر را با دخل و تصرف در محتوا منتشر کرده و با طرح جلدی متفاوت و با اسم مترجم و مؤلفی دیگر که عمدتاً خیالی هستند، منتشر کرده است‌؛ با این تفاوت که مثلاً اگر قیمت کتاب اصل ۵۰ هزار تومان است،‌ او قیمت ۱۲۰ هزار تومان را انتخاب می‌کند و بعد با ۸۰ درصد تخفیف به فروش می‌رساند.

وی ادامه می‌دهد: حالا پلتفرم‌های مجازی آمده‌اند کتاب‌های این ناشر را در کنار کتاب‌های ناشران دیگر که برای آن هزینه‌کرده‌اند، با تخفیف‌های بالا به فروش گذاشته‌اند. این اگر کلاه گذاشتن سر مشتری نیست پس چیست؟

کتاب‌سازان کل بازار نشر را قبضه کردند

جعفریه با اشاره به گستردگی این فعالیت در بازار نشر ادامه می‌دهد:‌ ناشران کتاب‌ساز کل بازرا نشر را قبضه کرده‌اند، کتاب‌هایشان در همه جا توزیع شده است؛ هم در کتابفروشی‌ها، هم در بساط دستفروشان و هم در نمایشگاه‌های فیزیکی و مجازی کتاب.  پنج درصد مردم نام مؤلف و مترجم برایشان مهم است، ۹۵ درصد دیگر بیشتر قیمت برایشان اهمیت دارد؛ پس فروششان نیز خوب است.

وی تصریح می‌کند:‌ یکی از این پلتفرم‌ها چندی پیش اعلام کرد که تنها در یک روز ۵۰۰ هزار جلد کتاب فروخته است. خوب این رقم‌های عجیب و قریب فروش ناشی از همین کتاب‌سازی‌هاست که کتاب را با ۸۰ درصد تخفیف عرضه‌کرده‌اند. مشتری کتابی را در این پلتفرم‌ها جست‌وجو می‌کند، کتاب ناشر اصلی با تخفیف اندک عرضه می‌شود و در کنار آن کتاب ناشر جاعل با تخفیف ۸۰ درصد. مشتری کدام را انتخاب می‌کند؟

وظیفه وزارت ارشاد چیست؟

مدیر نشر ثالث ادامه می‌دهد:‌ وظیفه وزارت ارشاد این است که کتاب سالم به دست مخاطب برسد کتاب از نظر محتوا، ویرایش و حتی قیمت و ... باید سالم باشد چرا وزارت ارشاد به این نکات توجه نمی‌کند؟ 

بیش از ۵۰ درصد کتابی که به دست مشتری می‌رسد،‌ کتاب‌سازی است

وی با اشاره به شبکه گسترده کتاب‌سازی‌ها در کشور می‌گوید: تصور می‌کنم بیش از ۵۰ درصد کتابی که به دست مردم می‌رسد، همین کتاب‌سازی‌ها باشد.  ناشران بزرگ در سال ۵۰۰ عنوان کتاب منتشر می‌کنند، از این میان چند اثر پرفروش می‌شود،‌ این ناشران کتاب‌ساز همین پرفروش‌های ناشران را برمی‌دارند و کسب و کار پررونقی برای خود رقم می‌زنند. ۹۹ درصد فروش نمایشگاه‌های مجازی ناشی از همین کتاب سازی‌هاست.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بازار نشر کتاب کتاب سازی ها وزارت ارشاد پلتفرم ها بازار نشر کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۷۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سی‌وچهار دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در یک نگاه

مروری به ادوار مختلف نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تاثیر وضعیت سیاسی و اجتماعی هر دوره را بر میزان استقبال مردم از این رویداد نشان می‌دهد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، هنوز آن فرش زرشکی پاخورده در خاطرم زنده است، سالن به سالن روی آن فرش راه رفتم تا شاعر محبوبم را در غرفه نگاه پیدا کنم. مجموعه اشعارش تازه منتشر شده بود؛ ۹۹۰ صفحه با بهای ۸ هزار تومان. او با احترام روی اولین صفحه سفید کتاب نوشت: «برای دختر نازنینم: شبنم.» امضا: سیدعلی صالحی. سال ۸۴ بود و هجدهمین دوره نمایشگاه کتاب با این شعار: «درخت ایران ریشه در آب‌های خلیج‌فارس دارد.» نسل من خاطرات اینچنینی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب زیاد دارد.

 

به خصوص آن دوره‌ای که نمایشگاه در فضای سرسبز و خوش ِ محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شد. ازدحام علاقه‌مندان به کتاب در راهرو‌های سالن‌ها، دیدار با نویسنده‌های محبوب، شلوغی غرفه ناشرانی که کتاب‌های چاپ اول‌شان را روی میز چیده بودند، خستگی چهره غرفه‌داران و ناشران که آمیخته با لبخند و خوشی بود و خستگی ما، خستگی شیرینِ ما از پس ده‌ها هزار قدم پیاده‌روی میان کتاب‌ها، نویسنده‌ها و شاعران و گپ زدن‌های پرشر و شور درباره شعر، داستان، فرهنگ و سیاست.

 

سال ۸۶ گویی جادوی شور و اشتیاق نمایشگاه کتاب از بین رفت. دوره ریاست محمود احمدی‌نژاد تازه آغاز و همزمان با آن چرخه سوخت هسته‌ای کامل شده بود و تحریم‌ها آغاز. وزیر فرهنگ و ارشاد وقت، محمدحسین صفارهرندی بود و طرح مبارزه با بدحجابی زمستان ِ قبل از هجدهمین دوره نمایشگاه کتاب تصویب و اجرای آن آغاز شده بود. جامعه هنری زیر سایه سنگین از دست دادن پرویز یاحقی، بابک بیات و ناصر عبداللهی و شادی بازگشت محمدرضا لطفی بود. جامعه ادبی نیز هنوز در کشمکش اختلاف بر سر رمان‌های محبوب پس از انقلاب بودند که وزارت ارشاد تابستان سال قبل منتشر کرده بود. فهرستی که در صدرش نام بامداد خمار و نویسنده‌هایی مانند مرتضی مودب‌پور و فهیمه رحیمی به چشم می‌خورد. علاوه بر شرایط حاکم بر جامعه از منظر اجتماعی و سیاسی، جابه‌جایی محل برگزاری نمایشگاه نیز در ریزش بازدید از نمایشگاه اثرگذار بود. نمایشگاه کتاب این ریزش را حدود ۱۰ سال بعد در شهر آفتاب نیز تجربه کرد؛ سال ۱۳۹۵٫ سالی که علاوه بر ریزش بازدیدکنندگان، تعداد ناشران داخلی و خارجی نیز کاهش پیدا کرد.

 

دهه هشتاد


اگر دوباره به دهه هشتاد که با دوران اصلاحات آغاز و با دوران احمدی‌نژاد پایان یافت، بازگردیم با سیر نزولی انتشار کتاب نیز مواجه خواهیم بود که بر کیفیت نمایشگاه کتاب به خصوص در نیمه دوم دهه هشتاد اثرگذار بود. از منظر نشر باید گفت ابتدای دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، جهش ناگهانی آمار نشر شاید از دور حکایت از بهبود حال کتاب داشت، اما هنگامی که به آمار نگاه کنید، متوجه می‌شوید با تغییر دولت آمار نشر کتاب‌های مذهبی رشد چشمگیری داشته نه کتاب‌های حوزه ادبیات و فلسفه و علوم اجتماعی و آنچه در ادامه رخ داد و به نظر سیر نزولی می‌آید، تعدیل سیاست‌های متاثر از مداخله دولت در نشر است؛ کاهش شمارگان کتاب‌های دینی و افزایش شمارگان کتاب‌های حوزه جامعه‌شناسی، فلسفه و ادبیات. هر چند می‌توان تغییر فرهنگ مطالعه و ورود فناوری‌های نوین به این حوزه را نیز دخیل دانست. برای دریافت اطلاعات دقیق از آمار‌ها و تحلیل نشر این دوره می‌توانید گزارشی که تحت عنوان «گزارش ملی فرهنگ حوزه نشر کتاب» برای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تهیه شده و در سایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر شده را مطالعه کنید.

دهه نود

 

برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب، دهه پر افت و خیزی بود. بیست و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب در سال ۹۰ هنگامی که سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد بود، به نظر موفقیت خوبی در برگزاری به دست آورد؛ افزایش حضور ناشران داخلی و خارجی و بیشترین تعداد کتابی که در نمایشگاه تا آن زمان و حتی پس از آن به نمایش گذاشته شد: حدود ۴۷۰ هزار عنوان کتاب. در همین دهه بود که نسیم مرعشی را با پاییز فصل آخر سال است و هرس شناختیم. قیدار و رهش را از رضا امیرخانی خواندیم و فریبا کلهر پنج اثرش یعنی شروع یک زن، پایان یک مرد، شوهر عزیز من، عاشقانه و مردی از آنادانا را منتشر کرد. از گلی ترقی دو کتاب جدید خواندیم؛ فرصت دوباره و بازگشت. ناهید طباطبایی، سور شبانه را روانه بازار کرد و محمود دولت‌آبادی به مناسبت ۸۰ سالگی کتاب اسب‌ها، اسب‌ها از کنار یکدیگر را نوشت و چاپ کرد. محمدرضا بایرامی بالاخره مجوز مردگان باغ سبز را گرفت و لم‌یزرع را منتشر کرد. از مهدی یزدانی‌خرم، خون خورده، سرخ سفید و من منچستر یونایتد را دوست دارم وارد بازار شد.

 

رضا جولایی، برکه‌های باد، یک پرونده کهنه، شکوفه‌های عناب، پاییز ۳۲ و ماه غمگین، ماه سرخ را منتشر کرد. از فرهاد کشوری مردگان جزیره موریس، سرود مردگان، دست نوشته‌ها، صدای سروش و کشتی توفان‌زده را خواندیم. از منیرالدین بیروتی، بحر و نهر، آرام در سایه و ماهو، از ابوتراب خسروی، ملکان عذاب را و آواز پر جبرییل، از مصطفی مستور سه گزارش کوتاه درباره نوید و نگار، بهترین شکل ممکن، عشق و چیز‌های دیگر، از زنده‌یادیعقوب یادعلی آداب دنیا و آمرزش زمینی و متغیر منصور، از محمود حسینی‌زاد این برف کی آمده، آسمان، کیپ ابر، بیست زخم کاری، از جواد مجابی گفتن در عین نگفتن و ایالت نیست در جهان، از حسین سناپور، مخلوقات غریب و دیگر کتاب‌ها… ما دهه نود را این‌طور سر کردیم و ۹ دوره نمایشگاه کتاب در این دهه برای ما هر سال بی‌رونق‌تر شد؛ چه در زمان وزارت سیدمحمد حسینی، چه در زمان وزارت علی جنتی، چه دوران سیدعباس صالحی یا وزارت کوتاه سیدرضا صالحی‌امیری.

 

دهه نود را کرونا تمام کرد. نمایشگاه کتاب نیز مانند بسیاری از رویداد‌های دیگر تحت تاثیر بیماری همه‌گیر که روز‌ها و روزها، آمار مرگ و میرش ما را به وحشت می‌انداخت، معلق شد. بعد از دو سال غیبت (۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) نمایشگاه کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» به مصلی بازگشت. اما برای بازگرداندن ناشران و بازدیدکنندگان نیاز به زمان داشت. پارسال که می‌توانست فرصت طلایی برای بازگرداندن آن اشتیاق گم شده برای نمایشگاه کتاب باشد، مسائلی دیگر دخیل شد برای بی‌میلی برخی ناشران و بخشی از مردم نسبت به حضور در نمایشگاه. برخی آن را تحریم نمایشگاه نام نهادند، عده‌ای تکذیب کردند، بعضی از مسوولان اعلام کردند مشکلات خود ناشران باعث شده حضور پیدا نکنند و «تحریم» واژه دشمن است… هر چند در مقابل ناشرانی که شرکت نکردند، ناشرانی نیز به نمایشگاه پیوستند که آمار‌ها را افزایش دادند. سال گذشته یکی از پرحاشیه‌ترین نمایشگاه‌های کتاب را پشت سر گذاشتیم؛ نمایشگاهی با چند پرونده تخلف، چندین تذکر، خبر پلمب و… حالا این روز‌ها به استقبال سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب می‌رویم که با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم تا بیست و نهم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

مرور جدول زیر کمک می‌کند بتوانیم بینشی نسبت به سیری که نمایشگاه کتاب در این سی و پنج دوره داشته به دست آوریم و اگر هر فراز و فرودش را با شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دورانش بسنجیم، تحلیلی از تاثیر وضعیت جامعه بر این نمایشگاه خواهیم داشت.

 

دیگر خبرها

  • نمایشگاه کتاب؛ بهترین فرصت برای ارتباط‌ فرهنگ‌های بومی
  • اجاره‌بهای غرفه‌های نمایشگاه یک پنجم هزینه‌ها هم نیست
  • حضور ناشران پخته‌خوار در نمایشگاه کتاب محدود می‌شود
  • نشست خبری جشنواره کتاب در حال برگزاری است
  • جزئیات برگزاری نمایشگاه کتاب تشریح شد
  • حضور ۶۰ ناشر خارجی با ۵۰ هزار عنوان در نمایشگاه کتاب/ بن دانشجویان ۷۰۰ هزار تومان شد
  • سی‌وچهار دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در یک نگاه
  • حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب، آری یا خیر؟
  • ناشران خارجی به نمایشگاه آمدند
  • ناشران بخش مجازی نمایشگاه سی‌وپنجم نسبت به آماده‌سازی پنل مجازی‌ اقدام کنند